Kunstproject op school / by Darja Brouwers

©darja brouwers/anke leunissen

©darja brouwers/anke leunissen

detail van het origineel (handlettering met pen en inkt) ©darjabrouwers

detail van het origineel (handlettering met pen en inkt) ©darjabrouwers

filmpje van het eindresultaat ©darjabrouwers

filmpje van het eindresultaat ©darjabrouwers

Een tijdje terug werden fotografe Anke Leunissen en ik benaderd door het Anna van Rijn college te Nieuwegein. De directie wilde graag dat de school meer van de leerlingen zou worden en wilde met ons om tafel om te kijken welke ideeën wij hadden. Anke en ik beseften al vrij snel dat we dieper moesten gaan dan ‘alleen’ een mooi beeld afleveren. We zijn gaan onderzoeken waarom de leerlingen weinig connectie voelen met de kunst die in school hangt, wat de reden is waarom leerlingen snel het pand willen verlaten en zich ogenschijnlijk onverschillig gedragen t.o.v. van de ruimtes waarin zij zich begeven zodra ze niet in de klaslokalen zijn. 

Door dit onderzoek beseften we dat we dit project anders zouden moeten aanpakken. Anke en ik wilden dat de leerlingen een clubhuisgevoel zouden hebben en dat ze zonder kritiek of opmerkingen van 'hun ouders' datgene op de muur mochten ophangen waar zij blij van worden.

Vanaf toen werd ons uitgangspunt: samen creëren. Het resulteerde in een onwijs vruchtbaar project. Anke en ik hebben een lesprogramma ontwikkeld waarin we een zestal lesopdrachten hebben bedacht, waar alle leerlingen van de kunstvakken aan deelnamen. Naar aanleiding hiervan hebben we een brainstorm georganiseerd met leerlingen die -vanuit hun intrinsieke motivatie- met ons mee wilden denken.

Het was te gek wat er gebeurde tijdens de brainstorm. Niet alleen door het besef dat deze kinderen na een lange schooldag in hun vrije tijd er voor kozen om mee te denken, maar ook hun bevlogenheid te zien groeien. Je zag de leerlingen ter plekke veranderen van hun aangenomen ik-ben-cool-mij-doet-het-niks-(maar stiekem-vind-ik-dit-toch-wel-leuk) houding, uitgroeien naar enthousiaste en ontluikende leerlingen. 

Die groei en gelijkwaardigheid in contact vind ik zo mooi: dat je naar elkaar kan luisteren, dat iedereen er open in staat, en dat je je als ‘leerkracht’ kunt laten zien, waardoor de leerlingen zich ook veilig voelen om hun mooie momenten en interesses met je te delen.

Uiteindelijk ben ik met de input van de leerlingen gaan ontwerpen en heb ik door middel van handlettering hun favoriete uitspraken geïllustreerd. En Anke heeft een aantal leerlingen geportretteerd om hun op een ’coole' en professionele manier in het kunstwerk te integreren.

Vlak voor de grote vakantie is het laatste deel van de drie muren opgeleverd en vol enthousiasme ontvangen. En Anke en ik? Wij willen ons verder gaan verdiepen in kunstprojecten op locaties zoals scholen, bedrijven, restaurants e.d. Wie weet welke mooie nieuwe samenwerkingen hierdoor ontstaan!  

Voor meer close-ups, een kijkje achter de schermen en een filmpje van het eindresultaat, klik hier