Als hoofdsponsor van Het Concertgebouw heeft Van Lanschot ‘vier veelbelovende kunstenaars gevraagd om een kunstwerk te maken gebaseerd op een muziekstuk’. Als 1 van die vier kunstenaars heb ik de eer om 5 verschillende concerten te visualiseren, in totale vrijheid.  Mijn eerste kunstwerk ‘No.1 Papillon Dynamique’ is gebaseerd op drie meesterwerken: Tsjaikovski’s Zesde symfonie ‘Pathétique’, Mozarts Veertigste symfonie ‘Allegro Molto’ en ‘Chiasma’ van Larcher.  Vanwege dit project is een korte film over mij gemaakt waarin ik vertel hoe het eerste kunstwerk,  No. 1 Papillon Dynamiqu e, tot stand is gekomen, en ook waarin ik de kijker meeneem naar één van de plekken in Utrecht waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Wil je het hele verhaal, inclusief beelden van achter de schermen, bekijken? Dan kun je hier het blog lezen wat ik erover maakte:  Het Concertgebouw_Deel 1 Als dromen werkelijkheid worden   Het werk is opgenomen in de kunstcollectie van Van Lanschot.  Mijn tweede en derde kunstwerk van de vijf is inmiddels ook uitgebracht. De twee laatste nieuwe werken zal ik, zodra het desbetreffende concert in Het Concertgebouw ten gehore wordt gebracht, hier en op de socials delen. Wordt vervolgd…   film: Emil Diephuis, Raymond Astudillo
       
     
  No. 1 Papillon Dynamique
       
     
No1-Pap_web.jpg
       
     
 Voordat ik begon aan deze prachtige muzikale reis kreeg ik samen met mijn 3 collega’s een speciale rondleiding in het Concertgebouw. Tijdens deze rondleiding werden we gefilmd, zagen we de verborgen plekken van het Concertgebouw en kregen we de anekdotes uit de geschiedenis van het magistrale gebouw te horen.   film: Emil Diephuis, Raymond Astudillo
       
     
  No. 2 La dualità dell'Amore    Mijn tweede kunstwerk ‘ No. 2 La dualità dell'Amore ’ is geïnspireerd op het concert ‘A night at the opera: Rossini, Verdi en meer.’ Liefde, vriendschap, trouw en verraad zijn de ingrediënten van A Night at the Opera.     ~~~~~~~~~~~~   Achtergrond    Het Residentie Orkest begeleidt Lawrence Brownlee en Michael Spyres, twee van de meest vooraanstaande tenoren van de Verenigde Staten, in duizelingwekkende operafragmenten. Met véél Rossini, maar ook Bellini, Verdi en Bizet.  Tenoren Lawrence Brownlee en Michael Spyres vertolken hartstocht, jaloezie en woede in duizelingwekkende aria’s en duetten. Begeleid door het Residentie Orkest zingen ze hoogtepunten uit tijdloze klassiekers als  Les pêcheurs de perles . Maar ook minder bekende, maar daarom niet minder dramatische opera’s. Hálevy’s  Joodse meisje ,  De prinses zonder stem  van Auber – vrouwen die tenoren doen smachten. In dit operagala ligt het zwaartepunt bij Rossini. Met fragmenten uit Otello, het exotische  Zelmira  en natuurlijk  Guillaume Tell .  Brownlee en Spyres strijden om dezelfde vrouw in  Ricciardo e Zoraide . Maar ze vieren ook de vriendschap in  Bizets Les pêcheurs de perles . Spektakel is er in Cherubini’s  Ali baba , hartstocht in een aria uit Bellini’s  Il pirata .  Het Residentie Orkest wordt geleid door dirigent Michael Balke, die garant staat voor ‘muzikaal kippenvel,’ aldus Deutschlandradio.  ~~~~~~~~~~~~
       
     
kokonoma no. 2 A night at the opera uitleg.jpg
       
     
  The making of  No. 3 Uccello del Paradiso
       
     
 Als hoofdsponsor van Het Concertgebouw heeft Van Lanschot ‘vier veelbelovende kunstenaars gevraagd om een kunstwerk te maken gebaseerd op een muziekstuk’. Als 1 van die vier kunstenaars heb ik de eer om 5 verschillende concerten te visualiseren, in totale vrijheid.  Mijn eerste kunstwerk ‘No.1 Papillon Dynamique’ is gebaseerd op drie meesterwerken: Tsjaikovski’s Zesde symfonie ‘Pathétique’, Mozarts Veertigste symfonie ‘Allegro Molto’ en ‘Chiasma’ van Larcher.  Vanwege dit project is een korte film over mij gemaakt waarin ik vertel hoe het eerste kunstwerk,  No. 1 Papillon Dynamiqu e, tot stand is gekomen, en ook waarin ik de kijker meeneem naar één van de plekken in Utrecht waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Wil je het hele verhaal, inclusief beelden van achter de schermen, bekijken? Dan kun je hier het blog lezen wat ik erover maakte:  Het Concertgebouw_Deel 1 Als dromen werkelijkheid worden   Het werk is opgenomen in de kunstcollectie van Van Lanschot.  Mijn tweede en derde kunstwerk van de vijf is inmiddels ook uitgebracht. De twee laatste nieuwe werken zal ik, zodra het desbetreffende concert in Het Concertgebouw ten gehore wordt gebracht, hier en op de socials delen. Wordt vervolgd…   film: Emil Diephuis, Raymond Astudillo
       
     

Als hoofdsponsor van Het Concertgebouw heeft Van Lanschot ‘vier veelbelovende kunstenaars gevraagd om een kunstwerk te maken gebaseerd op een muziekstuk’. Als 1 van die vier kunstenaars heb ik de eer om 5 verschillende concerten te visualiseren, in totale vrijheid.

Mijn eerste kunstwerk ‘No.1 Papillon Dynamique’ is gebaseerd op drie meesterwerken: Tsjaikovski’s Zesde symfonie ‘Pathétique’, Mozarts Veertigste symfonie ‘Allegro Molto’ en ‘Chiasma’ van Larcher.

Vanwege dit project is een korte film over mij gemaakt waarin ik vertel hoe het eerste kunstwerk, No. 1 Papillon Dynamique, tot stand is gekomen, en ook waarin ik de kijker meeneem naar één van de plekken in Utrecht waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Wil je het hele verhaal, inclusief beelden van achter de schermen, bekijken? Dan kun je hier het blog lezen wat ik erover maakte: Het Concertgebouw_Deel 1 Als dromen werkelijkheid worden

Het werk is opgenomen in de kunstcollectie van Van Lanschot.

Mijn tweede en derde kunstwerk van de vijf is inmiddels ook uitgebracht. De twee laatste nieuwe werken zal ik, zodra het desbetreffende concert in Het Concertgebouw ten gehore wordt gebracht, hier en op de socials delen. Wordt vervolgd…

film: Emil Diephuis, Raymond Astudillo

  No. 1 Papillon Dynamique
       
     

No. 1 Papillon Dynamique

No1-Pap_web.jpg
       
     
 Voordat ik begon aan deze prachtige muzikale reis kreeg ik samen met mijn 3 collega’s een speciale rondleiding in het Concertgebouw. Tijdens deze rondleiding werden we gefilmd, zagen we de verborgen plekken van het Concertgebouw en kregen we de anekdotes uit de geschiedenis van het magistrale gebouw te horen.   film: Emil Diephuis, Raymond Astudillo
       
     

Voordat ik begon aan deze prachtige muzikale reis kreeg ik samen met mijn 3 collega’s een speciale rondleiding in het Concertgebouw. Tijdens deze rondleiding werden we gefilmd, zagen we de verborgen plekken van het Concertgebouw en kregen we de anekdotes uit de geschiedenis van het magistrale gebouw te horen.

film: Emil Diephuis, Raymond Astudillo

  No. 2 La dualità dell'Amore    Mijn tweede kunstwerk ‘ No. 2 La dualità dell'Amore ’ is geïnspireerd op het concert ‘A night at the opera: Rossini, Verdi en meer.’ Liefde, vriendschap, trouw en verraad zijn de ingrediënten van A Night at the Opera.     ~~~~~~~~~~~~   Achtergrond    Het Residentie Orkest begeleidt Lawrence Brownlee en Michael Spyres, twee van de meest vooraanstaande tenoren van de Verenigde Staten, in duizelingwekkende operafragmenten. Met véél Rossini, maar ook Bellini, Verdi en Bizet.  Tenoren Lawrence Brownlee en Michael Spyres vertolken hartstocht, jaloezie en woede in duizelingwekkende aria’s en duetten. Begeleid door het Residentie Orkest zingen ze hoogtepunten uit tijdloze klassiekers als  Les pêcheurs de perles . Maar ook minder bekende, maar daarom niet minder dramatische opera’s. Hálevy’s  Joodse meisje ,  De prinses zonder stem  van Auber – vrouwen die tenoren doen smachten. In dit operagala ligt het zwaartepunt bij Rossini. Met fragmenten uit Otello, het exotische  Zelmira  en natuurlijk  Guillaume Tell .  Brownlee en Spyres strijden om dezelfde vrouw in  Ricciardo e Zoraide . Maar ze vieren ook de vriendschap in  Bizets Les pêcheurs de perles . Spektakel is er in Cherubini’s  Ali baba , hartstocht in een aria uit Bellini’s  Il pirata .  Het Residentie Orkest wordt geleid door dirigent Michael Balke, die garant staat voor ‘muzikaal kippenvel,’ aldus Deutschlandradio.  ~~~~~~~~~~~~
       
     

No. 2 La dualità dell'Amore


Mijn tweede kunstwerk ‘No. 2 La dualità dell'Amore’ is geïnspireerd op het concert ‘A night at the opera: Rossini, Verdi en meer.’
Liefde, vriendschap, trouw en verraad zijn de ingrediënten van A Night at the Opera.

~~~~~~~~~~~~
Achtergrond
Het Residentie Orkest begeleidt Lawrence Brownlee en Michael Spyres, twee van de meest vooraanstaande tenoren van de Verenigde Staten, in duizelingwekkende operafragmenten. Met véél Rossini, maar ook Bellini, Verdi en Bizet.

Tenoren Lawrence Brownlee en Michael Spyres vertolken hartstocht, jaloezie en woede in duizelingwekkende aria’s en duetten. Begeleid door het Residentie Orkest zingen ze hoogtepunten uit tijdloze klassiekers als Les pêcheurs de perles. Maar ook minder bekende, maar daarom niet minder dramatische opera’s. Hálevy’s Joodse meisje, De prinses zonder stem van Auber – vrouwen die tenoren doen smachten.
In dit operagala ligt het zwaartepunt bij Rossini. Met fragmenten uit Otello, het exotische Zelmira en natuurlijk Guillaume Tell.

Brownlee en Spyres strijden om dezelfde vrouw in Ricciardo e Zoraide. Maar ze vieren ook de vriendschap in Bizets Les pêcheurs de perles. Spektakel is er in Cherubini’s Ali baba, hartstocht in een aria uit Bellini’s Il pirata.

Het Residentie Orkest wordt geleid door dirigent Michael Balke, die garant staat voor ‘muzikaal kippenvel,’ aldus Deutschlandradio.
~~~~~~~~~~~~

kokonoma no. 2 A night at the opera uitleg.jpg
       
     
  The making of  No. 3 Uccello del Paradiso